Rozgrzewka przed treningiem na siłowni

0
56
rozgrzewka przed treningiem na siłowni

Rozgrzewka przed treningiem na siłowni jest jednym z najistotniejszych elementów jego samego. Jak ona wpływa na organizm? Jak wiele można poprawić w wynikach stosując odpowiednią rozgrzewkę? Tego dowiecie się z poniższego artykułu.

Chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć jak istotnym elementem całego treningu jest samo przygotowanie się do wykonywania ćwiczeń. Szalenie istotnym elementem treningu jest przygotowanie mięśni do wysiłku jaki je czeka. Powtarzając serie ćwiczeń rozciągających czy rozgrzewających wstępnie pobudzamy kolejne partie ciała, które za niedługo będą jeszcze bardziej obciążone. Dzięki prawidłowo wykonanej rozgrzewce możemy nadać większej elastyczności mięśniom, ścięgnom i samym stawom, co wpływa w pozytywny sposób na ochronę przed przeciążeniami, nadwyrężeniami czy ogólnie rzecz ujmując kontuzjami.

Rozgrzewka ma również jeszcze jeden zasadniczy cel – podnosi temperaturę ciała ćwiczącego, dzięki czemu wpływa na szybkość krążenia krwi w organizmie oraz na przyspieszenie procesów metabolicznych przecież tak ważnych w całym treningu. Dzięki samej rozgrzewce poprawiamy sprawność mięśni, a co za tym idzie – wpływa to na poprawę ich koordynacji. Rozgrzany uczestnik treningu lepiej poradzi sobie w ćwiczeniach na równoważni itd. w przeciwieństwie do osoby nierozgrzanej.

Rozróżnić można zasadniczo dwa rodzaje rozgrzewki – ogólną i specjalistyczną

hantle

Rozgrzewka ogólna ma na celu przygotowanie do wzmożonego wysiłku występującego w części głównej treningu całego ciała. Często tutaj wykonuje się takie ćwiczenia jak trucht, bieg, jazda na rowerze czy orbitreku oraz inne ćwiczenia ogólno-rozgrzewkowe. Drugą formą jest rozgrzewka specjalistyczna oparta o ćwiczenia i ruchy, które występują w głównej części treningu. Różnią się one natomiast od samej głównej części treningu znacznie mniejszą intensywnością. Rozgrzewka specjalistyczna może składać się z ćwiczeń korygujących, ruchów doskonalących czy wzorców ruchowych. Bardzo ważnym elementem tego typu rozgrzewki są również niezmiernie istotne techniki mobilizacyjne. Najlepszy efekt oczywiście jest uzyskiwany w momencie połączenia tych dwóch form rozgrzewki w całość.

Czas trwania ćwiczeń rozgrzewających powinien trwać 10-15 minut, a na jej przebieg oczywiście wpływać będzie sam stopień zaawansowania trenującego. Jak natomiast powinna wyglądać sama rozgrzewka początkującego? Po wykonaniu rozgrzewki ogólnej rozgrzewka specjalistyczna przechodzi w wykonywanie ćwiczeń o charakterze bardziej dynamicznym. Rozgrzewka dla bardziej zaawansowanego ćwiczącego oprócz ćwiczeń występujących w rozgrzewce osoby początkującej powinna być przeprowadzana w sposób bardziej szczegółowy. Rozgrzewka osoby z dużym stażem treningowym może zawierać takie elementy jak chociażby rozluźnianie mięśniowo-powięziowe, stretching statyczny, rozciąganie dynamiczne, korygowanie błędnych wzorców ruchowych,
czy aktywacja mięśni docelowych.

Samą rozgrzewkę – a dokładniej jej typ – należy uwzględniać w planie treningowym. Przygotowując się do konkretnego rodzaju ćwiczeń niezmiernie ważnym elementem jest odpowiednie przygotowanie właśnie tych partii ciała, które będą poddane największym obciążeniom podczas wykonywanych ćwiczeń. Jeśli więc w treningu będą w danym dniu w największym stopniu obciążone nogi trenującego, powinny być najbardziej rozgrzane. Dzięki temu osoba ćwicząca uniknie bolesnych urazów i kontuzji, które nierzadko mogą przekreślić plany treningowe nawet na wiele tygodni.

rozgrzewka przed treningiem

O samej intensywności rozgrzewki warto również pomyśleć patrząc przez pryzmat swojego zaawansowania w treningu. Sam też trening – wybierając jakiś konkretny plan treningowy – powinien być tak przygotowany, ażeby nie wyczerpywać do granic możliwości ciała trenującego. Dzięki odpowiednio dobranemu planu osoba trenująca będzie mogła szybciej zregenerować nie tylko siły fizyczne, ale również samą motywacje, która jest niezmiernie istotna w całym cyklu treningowym.

Przygotowując się więc do samego treningu warto bezpośrednio przed nim przeanalizować dokładnie które partie ciała będą w największym stopniu obciążone ćwiczeniami. Prawidłowo wykonana rozgrzewka pozwoli nam poprzez przygotowanie własnego ciała na wysiłek przez długi czas cieszyć się możliwością poprawy kondycji zarówno wybranych partii jak i całego organizmu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here